vrijdag 15 juni 2012

De QR code: Onzin of gemiste kans?

Een mobiele revolutie


Wij Nederlanders zijn voorlopers op het gebied van online en mobiele ontwikkelingen. In ons land hebben we bijvoorbeeld het snelste internet van Europa en ruim de helft van de Nederlanders heeft toegang tot mobiel internet. De opkomst van mobiel internet biedt hiermee dus enorme kansen voor bedrijven en merken. Mobiele internetgebruikers zijn onderweg en willen snel over informatie kunnen beschikken en die eenvoudig delen via social media.

Een mooie manier om mobiele marketing in te zetten is bijvoorbeeld via een QR code. Vorig jaar schreef ik al een stuk over wat een QR code is en wat de mogelijkheden ervan zijn (Spaart u Airmiles of heeft u een eigen QR Code…?).

Nu zie ik steeds vaker QR code campagnes verschijnen, maar na het scannen van die codes beland ik op een website die niet geoptimaliseerd is voor de smartphone. Dit is dan ook de meest gemaakte fout. Zeker wanneer je je bedenkt dat 100% van de mensen die een QR code scant, dit doet met een mobiele telefoon! Verwijs dus altijd door naar een speciaal ontwikkelde mobiele versie van je website. Een mobiele website navigeert sneller doordat ie geoptimaliseerd is voor de browsers van alle huidige smartphones. De mogelijkheden van QR codes zijn echt heel groot! Het succes ervan ligt aan de manier waarop je ze inzet. Dus niet de QR code zelf, maar wat ie doet is belangrijk! 

Veel social media platformen zijn wel mobiel geschikt, denk hierbij aan Twitter, Facebook en LinkedIn. Het inzetten van een QR-code en verwijzen naar deze pagina’s werkt perfect en je klant is met slechts 1 klik fan. Een QR code kan dus pas optimaal ingezet worden als marketingtool, wanneer de boodschap en informatie gebruiksvriendelijker wordt aangeboden.

Kijk ook eens op www.PromApp.nl

2 opmerkingen:

  1. Helemaal met Pieter eens. Vorig jaar zijn we begonnen met de productie van mobiele websites. In onze werving scannen we gebruikte QR-codes van bedrijven om te kijken of er ook een geoptimaliseerde mobiele website achter hangt.
    Het valt op hoe weinig dat het geval is. Na een contactpoging blijkt dan ook nog eens dat het betreffende bedrijf de noodzaak van zo'n website dikwijls niet ziet.
    Jammer, want juist met zo'n QR-code kun je je boodschap focussen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je toegevoegde waarde Gert-Jan!

    BeantwoordenVerwijderen