dinsdag 14 augustus 2012

De stagiair is afgestudeerd… Weg kennis!


Blijf in controle over social media


We komen het steeds vaker tegen, bedrijven die het volledige social media beleid over laten aan een stagiair. Ongelooflijk dat de online profilering van een merk of bedrijf in de handen komt van een twintigjarige… 

Natuurlijk, zij zijn Generatie Y. Ze besteden veel tijd op Facebook en Twitter, maken gebruik van Instagram en Spotify. Maar besef je wel, dat zij de (online)woordvoerder zijn van de organisatie! Vroeger was dit een ervaren marketing- communicatie manager of de directeur zelf.

Maak gebruik van de kennis en interesse van je stagiaires, maar geef ze niet alle verantwoordelijkheid. Hieronder een paar redenen die duidelijk weergeven waarom je controle moet houden over je social media activiteiten.

1. Volwassenheid

Zijn de huidige twintigers wel volwassen genoeg? Vergeleken met zo’n vijftig jaar geleden voelt de huidige jongere zich pas rond z’n dertigste volwassen. Fantastisch! Tenminste voor hen. Maar bij het voeren van de juiste social media strategie gaat het om verantwoord en volwassen communiceren met jouw doelgroep.

2. Focus

Ga je kijken naar die volwassenheid zoals hierboven beschreven, kan je je ook zorgen maken hoe ze hun tijd besteden en waar ze de focus leggen. Als je er ook nog iemand op moet zetten die alle activiteiten dient te controleren, vraag je dan eens af of het niet verstandiger is direct een eigen medewerker hiervoor aan te wijzen.

3. Ervaring

“Stage is een middel dat studenten inzicht geeft op de praktijk. Met andere woorden: alles wat er in de theorie op school wordt bijgebracht in de praktijk oefenen.” Op school wordt niet geleerd hoe je met Facebook of Twitter om moet gaan, die ervaring hebben ze zelf opgedaan. Maar welke etiquette passen ze toe en hoe communiceren ze op social media. Je doet er dus verstandig aan om na te gaan of hun posts en updates overeenkomen met de manier waarop je het bedrijf of merk wil profileren. Stel je voor dat er een privé foto wordt geplaatst vanaf een smartphone… Oeps verkeerde account gebruikt… Zorg in ieder geval voor een social media beleid!

4. Vrienden of fans

Dit geldt natuurlijk niet alleen voor de jongeren, maar het risico is aanwezig: vrienden van de beheerder kunnen ongepaste en ongewenste posts plaatsen op je social media bedrijfspagina’s.

5. Inzicht

Social media wordt ingezet voor meerdere doelen: Marketing, klantenservice, PR, branding etc.. Heeft een jong persoon inzicht in al deze facetten van communicatie? Wellicht heeft een meer ervaren medewerker ze niet eens allemaal onder de knie…

6. Marktkennis

Waarom jouw product of bedrijf? Wie valt er in de doelgroep en wie net daarbuiten? Wat doen je concurrenten en waarom? Wat zijn je usp’s (unique selling points) ten opzichte van andere aanbieders? Dit zijn geen lijstjes die je in je hoofd stampt, dit moet je begrijpen. Dit zal voor een nieuwe meer ervaren medewerker eenvoudiger zijn dan voor een stagiair. Die krijgt al zoveel informatie te verwerken vanuit het bedrijfsproces.

7. Communicatie

Tussen de regels doorlezen is erg belangrijk bij reacties en / of vragen van volgers. Goede communicatieve vaardigheden is dus van groot belang. Stel je voor dat als te letterlijk wordt genomen en op iedere slak zout wordt gelegd. Weer een manier om focus te verliezen.

8. Humor en zaken

Social media heeft een groot entertainment gehalte, maar waar ligt de grens. Kan een stagiair bepalen hoe ver hij / zij kan gaan bij het communiceren van “humor” via jouw social media kanalen? Wordt de humor begrepen? Is het aanstootgevend of zelfs beledigend? Trek hier een duidelijke lijn in!

9. Vooruitdenken 

Communicatie via social media gaat razendsnel. Het kan zo maar gebeuren dat een positief bericht omslaat naar een conversatie “waar de honden geen brood van lusten”. Is hier over nagedacht? Werd dit scenario in oogschouw genomen? Bij social media is het noodzakelijk twee stappen vooruit te denken!

10. Eigendom

Stel je gaat er toch voor een stagiair aan te stellen om je social media op te zetten en te beheren. Zorg er dan voor dat er te allen tijde gebruik wordt gemaakt van jouw bedrijfsemail. Tevens dien je op de hoogte te zijn van alle wachtwoorden van de social media accounts. Het zou een ramp zijn wanneer deze persoon het bedrijf verlaat en je nergens meer bij kunt. Je zal compleet opnieuw moeten beginnen.

Even voor alle duidelijkheid: Ik heb niets tegen stagiaires en zie juist heel veel mogelijkheden om hen te betrekken in een social media strategie. Alle verantwoording bij ze neerleggen vind ik echter te ver gaan! Misschien heb ik alles een beetje scherp en direct verwoord, maar dit is ook ter bescherming van de stagiair. Ga eerst binnen je organisatie kijken wie er ervaring heeft met social media. Vervolgens zou deze persoon samen met de stagiair alles kunnen optuigen. Een win-win-situatie: de stagiair krijgt inzicht in de bedrijfsprocessen en “do’s and don’ts”, je bedrijf creëert kennis en kunde in social media die niet verloren gaat bij het afstuderen van de stagiair.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten