vrijdag 17 augustus 2012

Ik blog, dus ik besta!


Waarom bloggen voor je bedrijf?




Een blog is eigenlijk een soort logboek of dagboek om informatie te delen die jou bezig houd. Voor de bezoekers van de blogs is het persoonlijke en / of gespecialiseerde karakter juist interessant om te lezen. Blog is een afkorting van het woord weblog en is in 1997 bedacht door Jorn Barger.

Personen of bedrijven die een blog beginnen doen dit vaak om een online conversatie op te starten over een bepaald onderwerp. Zo kun je een blog eigenlijk zien als een manier om interactie te starten met andere geïnteresseerden. Een traditionele, statische website biedt vaak alleen informatie waar men niet (zichtbaar voor anderen) op kan reageren.

Veel bedrijven waar wij mee in contact komen, geven ons vaak aan niet te weten wat ze via social media zoden moeten delen. In deze gesprekken komt vaak het idee naar voren om te starten met een bedrijfsblog. Om je bedrijf online te promoten is bloggen namelijk een zeer effectieve manier die eenvoudig te delen is met je publiek. “Daar heb ik helemaal geen tijd voor joh!” en “Wat moet ik dan schrijven? Alles staat toch al op onze website”, zijn de eerste tegenwerpingen die we dan te horen krijgen…

Misschien heb je wat inspiratie nodig? Hieronder zal ik proberen uit te leggen waarom een blog voor je bedrijf werkt en wat je dan zoal kunt delen!

Meer bezoekers op je website

Ja ja daar zijn ze weer onze “vrienden” van Google en andere zoekmachines. Deze jongens zijn gek op nieuwe content. Als je regelmatig nieuwe teksten, foto’s of video’s op een website plaatst, dan scoor je beter in zoekresultaten. Nu kan je er natuurlijk voor kiezen iedere week nieuwe informatie op je bedrijfswebsite te zetten, maar wees nou eerlijk je maakt ook niet iedere week een nieuwe folder of brochure. Houd je website overzichtelijk met statische content en gebruik je blog voor het plaatsen van actieve content. Vanuit je blog zullen de bezoekers eenvoudig een kijkje kunnen nemen op je website en dit levert meteen een stijging van bezoekers op.

Vermenigvuldig door te delen

De kennis die jouw bedrijf in huis heeft ligt voor jou misschien voor de hand en lijkt weinig interessant. Maar juist voor jouw (potentiële) klanten helpt dit soort informatie om je bedrijf te onderscheiden. Lezers van jouw artikelen zullen jou als professional op je vakgebied zien. Je laat zien te weten waar je over praat, en dit kan voor klanten de overtuiging zijn om voor jouw producten, diensten of bedrijf te kiezen.

Van klant naar ambassadeur

Met een blog kom je eenvoudig in contact met je publiek en weet je wat er bij hen speelt. Wat vinden zij van jouw ideeën en zitten ze eigenlijk wel op te wachten op dat nieuwe product? Door een artikel te schrijven met een duidelijke stelling of vraag, lok je al snel reacties uit bij de lezer. Een persoonlijk dialoog zal het resultaat zijn. Hierdoor kun je gemakkelijk je creativiteit en innovatie testen bij je doelgroep. Met een blog laat je het menselijke gezicht van je bedrijf zien, waardoor je bedrijf veel toegankelijker wordt. Geloof me, dit wordt zeer gewaardeerd en uiteindelijk zal je klant meer zijn dan een klant… Een ambassadeur!

Social media, leren door te doen


Twee, of zelfs meer, vliegen in één klap. Door je blog-artikelen te delen op de social media kanalen van jou, je bedrijf en je collega’s, bereik je in een korte tijd een groot publiek! Niet alle artikelen zullen evenveel aandacht krijgen, maar je aanwezigheid en activiteiten worden snel zichtbaar!

Hart voor de zaak

Betrek je medewerkers in je “blog-strategie”. Door regelmatig aan verschillende collega’s te vragen een stuk te schrijven over bedrijf of product, zullen je collega’s bezig blijven met het bijhouden van de allerlaatste ontwikkelingen op jullie vakgebied. Intern zullen er ook reacties komen op de berichten die andere collega’s weer prikkelt een “nog beter” stuk te schrijven. Houd wel controle over de inhoud van de berichten, een “slecht” bericht kan namelijk ook averechts werken!

Aparte website

Je kunt ervoor kiezen om je blog te integreren in  je bedrijfswebsite, maar daar zou ik niet snel voor kiezen. Juist door een ander platform te gebruiken voor je blogpagina word je door zoekmachines vaker geïndexeerd en dit zorgt voor een hogere ranking! 

Maak je eigen keuze

Blogger - Google heeft haar eigen blogsoftware genaamd Blogger (gratis uiteraard). Het staat bekend om de flexibiliteit en de integratie van Google Adsense. Blogger is een goede keuze voor het opzetten van een blog. Blogger biedt een aantal standaard templates, die je helemaal naar je eigen wensen kunt aanpassen. Blogger kun je eenvoudig overzetten naar een eigen domein.

Wordpress - Een krachtige blog software tool waarmee je binnen korte tijd je blog online plaatst. Wordpress biedt vele templates om je blog de look & feel van jouw wensen te geven.  Ook Wordpress wordt gratis gehost op WordPress.com en tevens zonder reclame. Je kunt de WordPress software ook downloaden en via een paar eenvoudige stappen installeren op je eigen domein. 

Uiteraard zijn er nog veel meer aanbieders voor een gratis blog. Maar Blogger en Wordpress zijn toch wel de krachtigste en meest populairste.

Dus wil je werken aan een waardevolle, betrokken klantrelatie? Of wil je een betere communicatie met je klant en sneller gevonden worden op internet? 

Ga bloggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten