donderdag 8 december 2011

Geven, geven, geven en misschien krijgen…


Sollicitatie Media


Na een vraag van een relatie ben ik mij eens gaan verdiepen in hoe “social” bedrijven zijn bij het online personeel werven. Maar natuurlijk vooral het gebruik van social media hierbij. Wat blijkt? Er valt veel te verbeteren!

Lange formulieren, tiental verplichte invulvelden (die informatie staat normaalgesproken gewoon in het CV) of zelfs eerst een profiel aanmaken voordat je mag solliciteren… Nadat ik dit een paar keer tegen kwam, vroeg ik mij af wat er eigenlijk met die informatie gebeurt. Hoe lang worden ze bijvoorbeeld bewaard? En hoe kan je die informatie weer laten verwijderen? Zeven op de tien bedrijven had nergens staan hoe ze omgaan met informatie die ze verkregen hebben via sollicitaties… Dit terzijde, maar een tip voor bedrijven; ZORG HIERVOOR!
Via social media kon ik van deze bedrijven niet veel meer vinden dan dat er op de website staat. Maar het kan erger, enkel een linkje naar een externe partij… Social media is er om mensen en bedrijven aan je te binden, potentiele werknemers komen naar jou en jij stuurt ze op jouw beurt weer weg? Je betaald een uitzendbureau voor werving en selectie, maar die werving heb jij nu toch al gedaan? Beetje omgekeerde wereld dacht ik zo. 

Facebook kan ingezet worden om een gesprek aan te gaan, zo betrek je volgers in de zoektocht. En LinkedIn, daar zitten je klanten, zij weten jou, en dus ook die “kanjer” die je zoekt, te vertellen wat voor een bedrijf je bent en waarom je er zou moeten solliciteren. Vraag aan je netwerk wat zij van de vacaturetekst vinden en of ze tips hebben de beschrijving wellicht aan te passen.

Zorg voor foto’s van medewerkers, niet alleen op de website maar ook op social media, dit verhoogt de aantrekkelijkheid van het bedrijf voor klanten, relaties en nieuwe collega’s. Natuurlijk kan je medewerkers niet verplichten die specifieke foto te gebruiken op Facebook of Hyves, maar wellicht wel voor LinkedIn. Een mooie zakelijke foto (met glimlach) voor de juiste uitstraling. Voor productfotografie huur je toch ook een professionele fotograaf in?
Werkgevers checken sollicitanten vaak op social media voordat ze uitgenodigd worden voor een gesprek. Weer zo reactief, laat die persoon jou vinden dat scheelt echt veel tijd! Als kandidaten kunnen solliciteren via LinkedIn heb je direct hun profiel, foto, CV, link naar eventuele ander social media en eventueel referenties van gedeelde contacten.

Maar pas op! De stelregel in social media land is niet “geven en nemen”, maar “geven, geven, geven en misschien krijgen”. Dit betekent dat je vragen zult krijgen… Beantwoord ze… ALLEMAAL! Dat hoeft niet direct, maar probeer dit binnen 24 uur te doen. Een bedrijf laat op deze manier zien iedereen serieus te nemen, graag wil meedenken en een oplossing wil bieden. En dan niet verwijzen naar het “veel-gestelde-vragen-formulier” hè! Desnoods kopieer je het antwoord daarvan, maar blijf persoonlijk! Er wordt door Nederlandse bedrijven dus maar weinig gedaan aan het binden van potentiële medewerkers en al helemaal niet als ze geen actuele vacatures hebben. De Engelsen noemen dit Talent Pooling, maar op dit vlak hebben we nog een lange weg te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten