zondag 11 december 2011

Sorry, maar ik ken je niet...

Haal meer uit je LinkedIn-contacten

Door: Pieter Remers
LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk op het web. Toch maakt men er te weinig effectief gebruik van hebben we tijdens  workshops gemerkt. 
Als je cursisten vraagt op welke manier ze LinkedIn gebruiken, lijkt ’t vaak alsof je in een Albert Heijn-reclame zit voor voetbalplaatjes, “Scoor ze allemaal!”. Iedereen die men spreekt tijdens een netwerkborrel, seminar of zelfs lokale voetbalwedstrijd, wordt toegevoegd… "Kijk mij contacten hebben!" Wat is daar eigenlijk de toegevoegde waarde van? Als je die meneer of mevrouw over drie weken belt, want dat doe je nooit de dag erna, kent die persoon je dan nog wel en heb je er überhaupt wat aan? Was hij of zij ook alleen maar uit op het vullen van de online rollodex? Er zijn talloze voorbeelden, helaas ook uit eigen ervaring, die tonen dat die studiegenoot of zelfs goede vriend niets voor je “durft” te betekenen wanneer het op zaken aankomt, laat staan die grappenmaker in de voetbalkantine… 

Voor veel deelnemers gaat er een wereld open wanneer je aangeeft personen toe te voegen die je niet direct kent, maar wel in je netwerk zitten. De tweedegraadsconnecties. Maar die potentiele klant, zakenpartner of medewerker (lees mijn vorige blog) moet je dan wel op de juiste manier benaderen. Stuur geen standaard verzoek om met iemand in contact te komen, laat die persoon weten waarom je hem of haar graag aan je netwerk toevoegt. Geef bijvoorbeeld aan welke raakvlakken je ziet en via wie jullie met elkaar in connectie staan. Zelf krijg ik regelmatig verzoeken voor een connectie van onbekenden, maar dan zijn dat berichten met een standaard tekst zoals: “I'd like to add you to my professional network on LinkedIn.”. Waarom? Wie ben jij? En, Ken ik jou wel, weinig indruk gemaakt  in dat geval… Eens per week antwoord ik hier dan ook op met de vraag waar wij elkaar van kennen. Negen van de tien keer krijg ik daar geen antwoord op. Helaas, gemiste kans, ik voeg ze in ieder geval niet toe.
Zorg dus voor een persoonlijke boodschap. De kans dat de ontvanger je toevoegt wordt een stuk groter. Maar doe daar dan vervolgens ook iets mee en vul niet alleen je “voetbalplaatjesalbum”. Bel of mail die persoon, maak een afspraak, concretiseer! Dit is geen acquisitie meer, maar een “hot lead”.
Het is een kleine moeite met veel waarde. In een zin; “Beste Jan, je bent, net als ik, een connectie van Marie. Marie ken ik via een eerdere opdracht en zou graag met jou in contact komen. Misschien zijn er mogelijkheden tot samenwerking, Vriendelijke groet Klaas”. Met zo’n bericht wordt het veel aantrekkelijker om direct je aanvraag te accepteren. Je hebt laten zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in deze persoon en dat je moeite hebt gedaan voor de uitnodiging.

Maar er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden. Zo kan je natuurlijk ook eerst eens informeren bij jouw contact, in het geval van hierboven Marie, hoe goed zij die persoon kent. Misschien kan zij jou eens voorstellen aan haar contact, dit zou nog veel krachtiger zijn. Het hoeft natuurlijk ook niet altijd via LinkedIn te gaan, wanneer je een traditionele email stuurt of telefonisch contact op neemt wordt het nog persoonlijker.
Zullen we afspreken dat we voortaan dit soort uitnodigingen sturen? Op mijn beurt zal ik iedere onbekende die mij een standaard uitnodiging stuurt een link sturen naar deze blog.

Ik ben benieuwd naar jouw uitnodiging voor een connectie... Pieter op LinkedIn  

Happy connecting! 

8 opmerkingen:

  1. De manier zoals Pieter die beschrijft herken ik. Ik doe beide. De 'voetbalplaatjes' manier is voor mij een manier om contacten toe te voegen die mogelijk weer andere contacten met zich meebrengen. Ze werken als een soort accelerator voor nieuwe contacten. Of het iets oplevert weet ik nog niet. Wat absoluut iets oplevert is de manier zoals Pieter die beschrijft. Ik ben bewust op zoek naar verbanden en leg dan verder contact. Het heeft me in ieder geval een mooie opdracht opgeleverd. Pro-actief omgaan met je contacten, verbanden zoeken en daarop inspelen werkt op internet net zoals in real life. Succes en veel plezier met contacten leggen!
    Jack Jansen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie timing. Ik kreeg net een verzoek van een IT manager uit de Verenigde Arabische Emiraten. Nog nooit van gehoord, uiteraard met een standaard berichtje.

    Ik ben ook pro-persoonlijke berichten.

    Groet,
    Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vera Vrijburg8/3/12 12:59 p.m.

    helemaal mee eens, terwijl Linkedin zo veel meerwaarde biedt, mits juist benut. het gaat m.i. niet om de aantallen maar kwaliteitvan je netwerk. Valt mij tevens op dat mensen zo zuinig zijn op hun telefoonnummer: wat is er prettiger dan na je gelegde contact nog even met elkaar te bellen, of simpel te bedanken voor het leuke moment. Groet, Vera Vrijburg ( 06 41 28 78 78

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erika Bekaert4/7/12 2:34 p.m.

    Mooi artikel, Pieter.
    Maar ik zie dat je onder elke reactie standaard dezelfde zin zet. Dat doet een beetje afbreuk aan de hang naar originaliteit en creativiteit die je in jouw artikel naar voor brengt.

    Met enthousiaste groet,
    Erika Bekaert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Erika,

      Bedankt voor je reactie en compliment! Welke zin bedoel je? Ik ben me hier niet van bewust... Misschien in een ander stuk, maar toch niet bij ieder bericht?

      Groet,

      Pieter

      Verwijderen