dinsdag 8 november 2011

Spaart u Airmiles of heeft u een eigen QR Code…?

Wat is een QR code en wat kan je er mee


Toen ik voor de eerste keer een QR code tegen kwam dacht ik dat het een slechte vorm van kunst was… Ik zag ze in eens overal en, naar mijn idee, was het steeds dezelfde afbeelding; zwart/wit geblokt in een vierkant. Na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat er heel veel gebruiksmogelijkheden zijn voor een QR code. De kracht van een QR code is vele malen groter dan je denkt!

Nu, zo’n tweeënhalf jaar later, staan deze codes op mijn visitekaartje,  onze bedrijfsfolder en gebruiken we ze voor verschillende online acties. Maar wat is het en hoe werkt het? Een korte uitleg over het fenomeen QR code.

“Quick Respons” code de officiële benaming, maar die is niet handig… Je zegt ook niet: “Ik stuur je straks even een Short Message Service (SMS)…” of “Zal ik het je even door sturen via elektronische post (e-mail)?…”. Nee we noemen het QR code.

Een QR code is een 2D code waarin je informatie kunt “opslaan”. In principe werkt het precies hetzelfde als een streepjescode zoals die al sinds de jaren ’90 is ingeburgerd. Het voordeel van een QR code is dat je er veel meer informatie op kwijt kan dan in een streepjescode. Maar een streepjescode, hoor ik je denken, daar heb ik niets aan… dat is gemak voor de winkelier. Met een streepjes code kan een winkelier ieder product identificeren. Door deze identificatie hoeft een product niet meer geprijsd te worden met een prijssticker. De kassa kan aan de streepjes code “zien” welk product het is en weet welke prijs daarbij hoort. Maar een QR code is er voor iedereen en iedereen kan ze makkelijk lezen met een app op je smartphone. Je word direct doorverwezen naar een website en daar tref je dan meer informatie aan over het product, de fabrikant, de actievoorwaarden of de persoon van wie je een visitekaartje hebt gekregen. Je hoeft dus niets meer over te typen of te onthouden. Kortom, de grootste kracht van een QR code is het gemak voor het publiek; code inscannen en je bezoekt de pagina waarin je mogelijk geïnteresseerd bent.

QR code commercieel inzetten

Hieronder een paar voorbeelden van hoe je een QR code commercieel of promotioneel kunt inzetten. Er zijn zoveel mogelijkheden, daarom heb ik er een paar opgeschreven ter inspiratie…

Gebruik een QR bijvoorbeeld bij:

•    Een redactioneel stuk van een krant, vakblad of nieuwsbrief. Hierdoor kun je de lezers op       meer achtergrondinformatie, foto’s of video’s wijzen die online staan: 
•    Het “Te koop” bord van je huis, zo kun je geïnteresseerde direct verwijzen naar meer               informatie zoals foto’s en aanvullende informatie online:
 
•    Een advertentie om de potentiele koper direct te verwijzen naar je website of webwinkel:
 
•    Een brief of onder je email met de melding “scan en bel direct”: 
•    Het promoten van producten in je winkel of kroeg. Klanten hebben direct meer                   
      informatie over je product en kunnen misschien zelfs een reactie achterlaten op je        
•    Etc. etc. etc.

Heb je geen QR scanner op je smartphone? Ze zijn eenvoudig en vaak gratis als app te downloaden voor iedere smartphone. En wil je je eigen QR code maken? Kijk dan eens hier.


2 opmerkingen:

  1. Ik zet hem op de affiches, entreekaartjes en flyers voor het optreden waar de info van op de site staat waar je terecht komt als je m scant

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De Gesprekspartners9/1/12 11:27 p.m.

    Bedankt voor je reactie! Je kan ook per evenement een code aanmaken, dan kan je de statistieken beter bijhouden! Als je CD's hebt kun je die eventueel ook weggeven/korting geven wanneer men via de QR checkt op Foursquare tijdens een optreden!

    BeantwoordenVerwijderen