vrijdag 14 oktober 2011

To tweet or not to tweet, That’s the question!

Online je stem laat horen en de bedrijfsmentaliteit in acht houden…

Door: Pieter Remers

Social m
edia helpen online interactie te bevorderen. Want de gebruikers produceren zelf content in plaats van het alleen te consumeren. Social media hebben op deze manier de traditionele informatieverspreiding veranderd in dialogen. Zo dragen zij bij aan democratisering van kennis
en informatie.

Waarom zou je social media gebruiken? Daar zijn verschillende redenen voor. Zo kan je eenvoudig zakelijke en persoonlijke n
etwerken opbouwen, communicatie en promotie bevorderen, deelnemen aan interessante discussies en vooral de online- en offlinereputatie van je bedrijf verbeteren. Met de komst van social media hebben medewerkers de mogelijkheid gekregen hun stem te laten horen en de bedrijfsmentaliteit online te laten zien. Zo bieden deze media een groot potentieel om de reputatie van een
bedrijf te versterken. Het is dan ook toe te juichen dat mensen social media gebruiken om hun mening te geven, zowel positief als negatief!

Alleen soms heeft dit ook onvoorziene en onbedoelde gevolgen.
Interne bedrijfsinformatie kan bijvoorbeeld via een weblog van een medewerker in de openbaarheid geraken. En een “slecht” twitterbericht van een medewerker over de werkgever zorgt voor slechte reclame.
Motiveer dus altijd je  medewerkers social media optimaal te benutten en onaangename ervaringen te voorkomen, niet alleen op het werk maar ook privé. “Privé is privé” dat klopt, maar zij zijn te allen tijde medewerker van het bedrijf, toch?

Social media “foutjes” komen voort uit onbewust gebruik en dat kan de reputatie van de werkgever beïnvloeden. Doordat het sociale media “landschap” constant verandert is een allesomvattend bedrijfsbeleid niet realistisch en al helemaal niet praktisch. Maar het is wel aan te raden je medewerkers te informeren en te voorzien van een soort handleiding. Deze dient puur als leidraad voor het in acht nemen van de online gedragsregels van het bedrijf.

Wil je ondersteuning in het opstellen van een dergelijke handleiding, dan kan  De Gesprekspartners je hierbij ondersteunen. In combinatie met onze veiligheids- en beleidsrichtlijnen geven wij bedrijfstrainingen die toegespitst zijn op specifieke situaties binnen jouw organisatie. Een dergelijke training zet kracht bij de invoering van de richtlijnen en creëert bewustwording over de risico’s van Internetgebruik.

De tien geboden van social media

Geen opmerkingen:

Een reactie posten