dinsdag 11 oktober 2011

Gebruik gezond verstand, er kijkt iemand mee!






We zetten alles online; Foto´s, agendapunten, feestjes, video´s en soms zelfs ons ongenoegen over de baas, collega’s en baan…. En dan zijn er zoveel “hardcore” social media gebruikers die zich zorgen maken over het verlies van privacy bij het gebruik van locatiediensten zoals Foursquare, Twitter en Facebook. De hoofdreden om bijvoorbeeld Foursquare te gebruiken is om te laten weten waar jij bent. Maar ook voor het ontmoeten van vrienden of het leren kennen van nieuwe mensen. Het gebruiken van locatie gebaseerde diensten kun je eigenlijk vergelijken met het gebruiken van een digitale stadsgids. Het wijst gebruikers de weg naar populaire plekken en geeft recensies over cafés, restaurants, winkels etc. Veel bedrijven zijn nog bezig om de mogelijkheden van Foursquare en Facebook te ontdekken. Foursquare biedt gebruikers namelijk een reden om een bedrijf of plaats te bezoeken.

Het gebruik wordt steeds populairder en dit wordt bevorderd door de gigantische opkomst van smartphones die het delen een stuk eenvoudiger maken. Toch zijn er nog veel mensen bang om hier gebruik van te maken. Zo sprak ik laatst een ondernemer die opmerkte: ”Ik zet toch ook geen advertentie in de Telegraaf, wanneer ik een week niet thuis ben met als onderschrift mijn adres…”. Veel potentiële gebruikers vrezen dat ongure types hun locatiegegevens gaan misbruiken. Maar is deze angst wel terecht?

Uit een eerder onderzoek van Webroot blijkt dat bijna een kwart van de social media gebruikers te maken heeft gehad met een phishingpoging om hun online-identiteit te achterhalen. Vaak is dan het doel om de wachtwoorden via sociale netwerken te stelen. Maar ook is bijna het zelfde aantal gebruikers besmet geraakt met malware via sociale netwerken. Zijn deze gelijke cijfers soms toeval …?



Velen weten dus dat er een risico dreigt bij het onbewust gebruiken van sociale netwerken en toch blijven zij onveilig gedrag vertonen. Onbekenden zou ik bijvoorbeeld nooit accepteren bij een vriendschapsverzoek, maar bijna een derde van de gebruikers doet dit wel…

Het gebruik van de locatiediensten is leuk, maar wees bewust van de risico’s. Je hoeft namelijk niet alles te delen en je kan zelf instellen of je je “check-ins” ook op Twitter of Facebook wil laten zien. En als je nu alleen bekenden in je “vrienden” netwerk hebt, zal het risico beperkt blijven… Tenminste als het echte vrienden zijn ;)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten