donderdag 27 oktober 2011

Goede reis!


In de blog “Gebruik gezond verstand, er kijkt iemand mee!” geeft Pieter Remers al aan dat je voorzichtig moet zijn met het delen van je locatie naar onbekende. We kennen allemaal wel de waarschuwingen om niet op Twitter, Facebook of andere social media te melden wanneer je op vakantie bent want je weet nooit wie er me kijkt. 

In het verleden (toen dieven social media nog niet ontdekt hadden ;-)) heb ik ook wel eens tweets geplaatst waaruit makkelijk af te leiden was dat ik op vakantie was. Maar nu ben ik me ervan bewust dat er ook mensen meekijken die social media op een andere manier gebruiken. Dus voor mijn laatste vakantie maar geen tweets geplaatst over mijn aankomende vliegreis. De dievengilde wist dus niet zomaar dat ik langere tijd niet thuis zou zijn, toch? 

Helaas, met alle goede bedoelingen zijn er ook volgers geweest de de volgende tweets plaatsten:

"@fpmulder fijne vakantie veel plezier!!!"
"@fpmulder Enjoy your holliday!!! Goede timing met het vieze herfstweer van nu!"
"@fpmulder Een hele fijne vakantie! Veel plezier!"

Tja, daar ga je dan met je goede gedrag…. Nogmaals, het was allemaal met hele goede bedoelingen, maar niet al deze personen schermen hun tweets af zodat alleen hun echte vrienden deze kunnen lezen.

Mochten de dieven even niet hebben opgelet, ze kregen nog een tweede en laatste kans:

"@fpmulder geniet nog van jullie laatste vakantie dagen en voor morgen een goede reis."

Maar er zijn er ook die duidelijk aangeven dat meneer de inbreker te laat is:

"@fpmulder welcome home!"

Waarschijnlijk denk je "dat gebeurd mij toch niet, die gasten lezen mijn tweets niet!", maar wat als ze dat wel doen…?  Zoek op Twitter maar eens op "Vakantie vliegen" of op "goede reis" en kijk wie er binnenkort op vakantie gaan. Ik zal binnenkort een blog schrijven over het achterhalen van informatie over personen om te laten zien hoe makkelijk het allemaal kan zijn. 

Kortom, denk niet alleen aan de gevolgen voor jezelf als je iets op social media plaatst, maar ook aan die van je vrienden. Stuur gewoon een Direct Message (DM) als je iemand bijvoorbeeld via Twitter een prettige vakantie wilt wensen :-) Of gebruik weer eens de basis functie van je smart phone; telefoneren, dat kan ie namelijk ook ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten