Door: Pieter Remers
Je ontkomt er bijna niet aan: contacten onderhouden op LinkedIn, foto’s plaatsen op Facebook en berichten delen via Twitter. Maar wat kunnen social media nu precies voor YveY Events & Hospitality en Label Hospitality betekenen?
Ons bedrijf, De Gesprekspartners, helpt organisaties dagelijks meer inzicht te krijgen voor het toepassen van social media in de bedrijfsvoering. Dit doen we in interactieve sessies waarin de deelnemers direct meedenken in een strategie en hun persoonlijke ervaringen delen. Des te meer partijen er aanwezig zijn tijdens zo’n sessie, des te groter de interactie en feedback.
YveY en Label zijn lang niet de enige die worstelen met de vraag hoe om te gaan met social media, want social media hebben veel veranderd: de manier waarop mensen hun ervaringen delen, producten en diensten vinden en hoe ze hun tijd en geld besteden. Waarom dan ook niet haar partners die met dezelfde vragen rondlopen hierbij betrekken. Maison van den Boer en horecapersoneel leverancier &Co bijvoorbeeld, zij proberen hun aanwezigheid op social media ook te versterken. Daarnaast zijn er ook partners en relaties die uitermate succesvol gebruik maken van social media, en daar kan je van leren. Neem bijvoorbeeld voetbalclub Ajax en de Amsterdam ArenA. Ajax is niet alleen voor de derde keer op rij landskampioen van de eredivisie geworden, zij zijn ook al jaren landskampioen op Facebook met meer dan 700.000 volgers. Een reden te meer om hen uit te nodigen om mee te denken in de juiste online-profilering.
Op dinsdag 23 april was het zo ver, wij waren als spreker te gast op de “Social Media Inspiration Party” van YveY Events & Hospitality en Label Hospitality. En wat is een mooiere locatie om inspiratie te krijgen dan in de Koninklijke loge van de Amsterdam ArenA. Met een enthousiaste groep van +/- 20 personen hebben we een vruchtbare middag gehad waarin de volgende punten naar voren kwamen:
• Wat zijn social media nu eigenlijk
• Waarom zou je social media zakelijk gebruiken
• Welke social media werken goed de evenementen- en cateringbranche
• Hoe kan je de juiste doelgroep via social media aanspreken
• Hoe ga je om met veiligheid en privacy
• Hoe krijg je meer zichtbaarheid met social media
• Hoe meet je de resultaten van social media activiteiten
Waar alle deelnemers van overtuigt zijn geraakt tijdens deze middag is, dat het gebruik van social media is geen doel op zich is. Het is een middel om (potentiële) gasten te betrekken bij de organisatie en op een eenvoudige manier met ze te communiceren.
Alleen al het feit dat YveY Events & Hospitality en Label Hospitality niet alleen haar medewerkers, maar ook haar zakenrelaties wil betrekken in de achterzijde van de organisatie is toe te juichen. Sterker nog in het kader “Vermenigvuldig door te delen” is dit een grote stap naar een succesvolle aanwezigheid op social media.
De eerste echte stappen voor het inzetten van social media zijn gezet voor Toren in Amsterdam. Sinds juni van dit jaar exploiteert YveY Events & Hospitality samen met Quietly van Tom Ryan de oude Shell-toren aan het IJ in Amsterdam. In plaats van een website, is er gekozen om alle communicatie te laten verlopen via een Facebook-pagina (www.facebook.com/torenamsterdam) en met succes. In de afgelopen maand heeft de pagina al meer dan 1.400 fans weten te verzamelen en dit aantal groeit met de dag!
Het is altijd leuk om te zien dat een training z’n vruchten afwerpt en de deelnemers met volle enthousiasme de stof in praktijk brengen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten