Door: Pieter Remers
Social media zijn niet alleen een mooi middel om in contact te blijven met vrienden, kennissen, collega’s en familieleden, maar ze bieden voor bedrijven zoveel potentieel dat je er moeilijk van weg kan blijven. De kans is groot dat je klanten actief zijn op social media. Als je nagaat dat bijvoorbeeld Facebook in april 2009 zo’n 200 miljoen gebruikers wereldwijd telde en vandaag de dag, april 2012, al meer dan 900 miljoen! Het wordt voor bedrijven en ondernemers steeds noodzakelijker om via Facebook met (potentiële) klanten te communiceren. Het is echter wel van belang dat je het zakelijk gebruik van social media goed doordacht en gepland aanpakt.
1. Begin eerst met zelf social media te gebruiken.
Oordeel niet voordat je het zelf kent. Maak een privé profiel aan op een sociaal netwerk als Facebook en ga experimenteren. Zoek vrienden en bekenden op en bekijk hoe zij hier gebruik van maken. Ontdek de mogelijkheden die ze bieden en zoek uit welk kanaal jij prettig vind om te gebruiken. Praat met andere over social media, hoe gaan zij er mee om, hoe ervaren zij het gebruik etc.. Op internet valt er veel te vinden over het gebruik van verschillende social media, verdiep je hier eens in.
2. Maak een scheiding tussen privé en zakelijk gebruik.
Klanten en zakenrelaties zullen niet geïnteresseerd zijn in feestjes die jij bezoekt of foto’s van je laatste vakantie. Dus bedenk goed welke berichten je plaatst die leuk zijn voor vrienden en wat je communiceert aan zakelijke contacten.
3. Schrijf een duidelijk stappenplan.
Bepaal van te voren wat je als bedrijf zijnde met social media wil bereiken. Is jouw doelgroep wel aanwezig op Facebook, of zitten ze juist meer op LinkedIn? Wat hebben je klanten eigenlijk aan de informatie die je wil verspreiden? Betrek ook je medewerkers bij de voorbereiding, vraag input en feedback. Schrijf een plan waarna je te allen tijde kunt teruggrijpen. Een stappenplan en naslagwerk, schrijf het zelf of laat je hierin ondersteunen.
4. Communiceer eerst intern.
Zorg ervoor dat je medewerkers op de hoogte zijn van je social media doelstelling, maar ook welke informatie er geplaatst gaat worden en wie hier verantwoordelijk voor is. Als intern alles duidelijk is, stel je je klanten en zakenrelaties op de hoogte. Maak bijvoorbeeld in een nieuwsbrief kenbaar dat je te vinden bent op verschillende netwerksites en wat voor hen de toegevoegde waarde is om je hier te volgen. Vraag je ze te reageren op berichten, ervaringen te delen en je pagina’s aan vrienden door te sturen.
5. Actie en reactie.
Reageer altijd op berichten van je klanten en vrienden, “tag” mensen en producten op foto’s, zorg voor goede beschrijvingen, zet een bedrijfsfilmpje online etc.. Er zijn echt heel veel mogelijkheden om mensen te betrekken. Maar doe het wel gepland en doordacht, zoals je dit in je plan hebt beschreven. Zo voorkom je fouten of erger spamgedrag.
Geen doel, maar een middel!
Het gebruik van social media is geen doel op zich, het is een middel om met (potentiële)klanten te communiceren. Wees daar van bewust! Social media werken mee aan het succes van je bedrijfsvoering.
Succes!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten