Volg de juiste mensen en blijf op de hoogte van belangrijke zaken!
Je hebt een account aangemaakt en nu is het zaak om je Twitternetwerk uit te breiden. Wie moet je volgen ('followen' in Twitterjargon) en waar vind je die mensen? En moet je ook de concurrentie volgen?
Je hebt een account aangemaakt en nu is het zaak om je Twitternetwerk uit te breiden. Wie moet je volgen ('followen' in Twitterjargon) en waar vind je die mensen? En moet je ook de concurrentie volgen?
Voor je zakelijke account is het verstandig om ook je netwerk zakelijk te houden. Zo voorkom je dat je wordt overstelpt met berichten van je vrienden of kennissen over dingen die niets met je bedrijf te maken hebben. Dat leidt alleen maar af. Wees dus selectief.
Plaats een aantal tweets voordat je mensen gaat volgen
Voordat je mensen gaat uitnodigen, is het slim om al een paar tweets te hebben geplaatst. Als je iemand gaat volgen, krijgt hij of zij namelijk bericht. De kans is groot dat deze persoon een bezoek brengt aan jouw profiel en op basis daarvan beslist of je het waard bent om terug te volgen of niet. Staat er niets? Dan is het onwaarschijnlijk dat ze je interessant genoeg vinden om te volgen.
Waar vind ik mijn netwerk?
Om te beginnen kun je natuurlijk je vaste netwerk volgen. Die vind je door bovenin de zoekbalk een naam of gebruikersnaam in te vullen. De resultaten worden verdeeld in vier tabjes, onder het meest rechtse tabje ('people') krijg je als het goed is degene te zien die je zoekt. Een andere manier is om een trefwoord in te vullen in de zoekbalk. Je krijgt dan onder het meest linkse tabje ('tweets') te zien wie dit trefwoord heeft gebruikt in zijn of haar tweets. Zeggen ze iets nuttigs? Dan kan het interessant zijn om deze gebruikers te volgen. Je kunt ook op de Twittergids zoeken naar interessante twitteraars.
Instanties volgen
Het is ook slim om bedrijven en instanties te volgen die voor jouw bedrijf of branche belangrijk zijn. Bijvoorbeeld je branche-organisatie, de Belastingdienst, iemand die veel over jouw vakgebied heeft geschreven, vakbladen, ondernemersfora etc..
Concurrentie volgen?
Niets is interessanter dan eens even kijken waar de concurrentie mee bezig is. Twitter is dan ook een prima tool om ze in de gaten te houden. Kijk ook eens naar de lijst met followers van je concurrenten. Misschien kun je daar je voordeel mee doen. Trouwens, als jij besluit om de concurrentie te 'followen', krijgen ze daar natuurlijk wel bericht van. De kans is dus groot dat ze jou ook gaan volgen.
Nogal common knowledge vindt je niet?
BeantwoordenVerwijderenBeste Anoniem,
BeantwoordenVerwijderenBedankt voor je reactie. Wat "common knowledge" is voor ons, is voor een hoop mensen die net met social media beginnen nieuw.
Wat zou jij mensen adviseren om meer volgers te krijgen? Deel je kennis met de lezers van deze blog.
De Gesprekspartners