woensdag 29 januari 2014

Het probleem van Facebook

The filter-bubble

Door: Frank Mulder

Met de komst van social media worden we meer en meer overladen met informatie. Dit geldt uiteraard ook voor Facebook. In het onderstaande filmpje wordt bijvoorbeeld aangegeven dat een gemiddelde Facebook gebruiker dagelijks ongeveer 1500 updates "ontvangt". Dit kun je natuurlijk niet allemaal lezen. Daarom is Facebook zo vriendelijk om voor jouw te bepalen wat voor jouw belangrijk is. Zij filteren de updates voor jou op basis van jouw eerdere updates, foto's, "vind ik leuks" enz. Dat is toch vriendelijk van Facebook, toch? Vind ik niet.

Er is natuurlijk ook een commerciële kant; jouw eigen updates worden dus ook niet bij al jouw vrienden op de tijdlijn getoond. Wil je toch dat meer vrienden jouw update te zien krijgen dat kun je deze promoten. Daar moet je dan wel voor betalen!

Bekijk het filmpje voor een uitgebreidere uitleg.


Twitter laat bijvoorbeeld wel alle tweets zien zonder enige filtering toe te passen. Je kunt zelf lijsten aanmaken om zo de informatie die je ontvangt via tweets te groeperen. Kortom, jij bepaalt welke informatie je tot je neemt.

Zoekmachines doen hetzelfde als wat Facebook doet. Onder andere op basis van jouw eerdere zoekopdrachten en bezochte websites bepalen zij welke informatie waardevol voor jou is. Kortom, alles wat dezelfde kleur heeft zal jou wel interesseren.


De zoekmachine DuckDuckGo houdt geen rekening meer eerdere website bezoeken en zoekopdrachten. Zij hebben hier eenvoudig uitgelegd hoe het filteren werkt. Zeker de moeite waard om te bekijken.

Ik wil niet zeggen dat filtering fout is, maar het is wel belangrijk dat je je realiseert dat er filtering wordt toegepast op hetgeen jij te zien krijgt. Soms is het handig, soms juist niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten