Facebook als nieuwe stamkroeg
Door: Pieter Remers
Social media zoals twitter en facebook zijn eigenlijk ook een soort stamkroeg. Je kan er met mensen praten over interessante, grappige en onzinnige onderwerpen. Maar ook voor het delen van ervaringen, het zoeken naar een nieuwe baan of woonruimte wordt er massaal gebruik gemaakt van social media.
Op sociale netwerken wordt het steeds drukker terwijl het in de echte kroeg alsmaar rustiger wordt. Eens denken… social media zijn voor en door mensen… En de horeca?… Die is ook voor en door mensen! Zou een combinatie van beide elkaar dan niet versterken? Naar mijn mening wel!
In een bepaald café of restaurant komen gasten omdat ze zich daar prettig voelen. Met de overige mensen die er komen kan men zich identificeren, de muziek die er gedraaid wordt is naar hun smaak of past bij de “mood”. Men voelt zich betrokken bij het café of restaurant waar ze komen en ze willen daarvan op de hoogte blijven. Ze drinken en eten daar de producten die zij lekker vinden. Waarom zouden ze dit niet met iedereen willen delen? Men wil zich identificeren met dit café, want dit zijn zij!
Horecabedrijven zouden hier dus veel meer op moeten inspelen. Dit kan al vrij eenvoudig met een Facebook pagina. Met een Facebook pagina kun je je makkelijk verbinden met je gasten. Niet alleen als bedrijf, maar ook je gasten komen eenvoudig via social media met elkaar in contact. Zo kunnen zij foto’s, tips en vrienden van kroeggenoten zien. Ze kunnen gesprekken volgen en gemakkelijk afspreken in JOUW café. Als café of restaurant kan je gemakkelijk je gasten informeren over aankomende activiteiten, producten acties delen en extraatjes weggeven. Met Foursquare kunnen ze bijvoorbeeld aan hun Twitter- en Facebookvrienden laten weten dat ze in een bepaald café of restaurant zijn. Als Horecabedrijf kan je op deze manier meer mensen naar je toe lokken en de bezoekers belonen. Gasten die zich d.m.v. Foursquare inchecken kunnen bijvoorbeeld aanbiedingen scoren. Hierdoor zal de ervaring van je gasten sneller worden gedeeld, mond-op-mond reclame!
Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk om met social media je gasten te betrekken. Zo kun je met korte Twitterberichten foto’s delen, en wijzen op interessante, lekkere en nieuwe producten.
“Maar social media heeft ook een keerzijde”, vertelde laatst een horecaondernemer mij. “Men kan klagen via een simpele tweet en anti-reclame maken voor mijn bedrijf… Dat risico is mij te groot ik neem geen Twitter!”
Juist wel! Of je nu wel of geen Twitter hebt, die gast blijft wel twitteren naar zijn netwerk. Als je gebruik maakt van Twitter of Facebook kan je dit juist monitoren en signaleren. Alleen dan kan je er actie op ondernemen. Stel je voor dat hele groepen mensen twitteren dat je eten altijd koud is of de drankjes lauw zonder dat ze het aan het personeel melden… Negen van de tien horecagasten aan wie je vraagt of het smaakt, zegt JA! Vervolgens zie je ze nooit meer terug… Wees blij met dit soort social media berichten, want je hebt de kans je service, product en dienst te verbeteren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten