vrijdag 30 september 2011

Spotify op jouw Facebook pagina?

Door: Frank Mulder

Onder de Spotify-gebruikers is er veel discussie over de verplichte link met Facebook. In het kort komt het erop neer dat wanneer je muziek afspeelt met Spotify, dit allemaal zichtbaar is voor je Facebook-vrienden. Mogelijk wil jij dat als Spotify gebruiker niet omdat niet iedereen hoeft te weten naar welke muziek je luistert. Aan de andere kant kan het zijn dat jij als vriend van een Spotify gebruiker niet je timeline gevuld wilt hebben met status-updates van Spotify. Gelukkig is er wat aan te doen.

Voorkomen dat Spotify status update kan plaatsen op jouw Facebook:

1. Klik op de Facebook site op het driehoekje rechts van de optie Startpagina in de bovenste blauwe balk.
2. Selecteer Accountinstellingen in het menu dat verschijnt.
3. Klik in de linkerkolom op Toepassingen.
4. Klik op Spotify in het App Settings venster. Onderstaand een overzicht van de rechten die de Spotify-toepassing standaard heeft:



















5. Bij Deze app kan ook: kun je door op de kruissjes te klikken bepaalde rechten van de toepassing ontnemen.

Voorkomen dat je timeline volloopt met Spotify status updates van vrienden:

1. Bij een Spotify status update klik je aan de rechterzijde van de update op het pijltje naar beneden. Er zal een klein menu verschijnen met een aantal opties:











    2. Klik op Verwijder Spotify om te voorkomen dat je de status updates van Spotify in je timeline ziet.

    Zoals je in het tweede screenshot kunt zien worden niet alle afgespeelde nummers een-voor-een als status update geplaatst,  maar worden ze gegroepeerd.


    Zelf ben ik een actieve Spotify gebruiker en heb ik de Spotify de rechten ontnomen om  iets op mijn Facebook pagina te plaatsen.

    Wat vind jij van de koppeling tussen Spotify en Facebook?


    donderdag 8 september 2011

    Social Media Revolution 2011

    's Werelds meest bekeken social media video's zijn die van Erik Qualman. Erik Qualman is auteur van de internationale Best Seller "Socialnomics".
    Een hele serie van zijn "Social Media Revolution" filmpjes zijn terug te vinden op YouTube en zijn echt de moeite waard te bekijken. Dit is weliswaar een kortere versie van "Social Media Revolution", maar deze keer met social media statistieken uit 2011 en die wilde wij je niet onthouden.

     
     

    Wie moet je als ondernemer volgen op Twitter?

    Volg de juiste mensen en blijf op de hoogte van belangrijke zaken!
    Je hebt een account aangemaakt en nu is het zaak om je Twitternetwerk uit te breiden. Wie moet je volgen ('followen' in Twitterjargon) en waar vind je die mensen? En moet je ook de concurrentie volgen?

    Voor je zakelijke account is het verstandig om ook je netwerk zakelijk te houden. Zo voorkom je dat je wordt overstelpt met berichten van je vrienden of kennissen over dingen die niets met je bedrijf te maken hebben. Dat leidt alleen maar af. Wees dus selectief.

    Plaats een aantal tweets voordat je mensen gaat volgen
    Voordat je mensen gaat uitnodigen, is het slim om al een paar tweets te hebben geplaatst. Als je iemand gaat volgen, krijgt hij of zij namelijk bericht. De kans is groot dat deze persoon een bezoek brengt aan jouw profiel en op basis daarvan beslist of je het waard bent om terug te volgen of niet. Staat er niets? Dan is het onwaarschijnlijk dat ze je interessant genoeg vinden om te volgen.

    Waar vind ik mijn netwerk?

    Om te beginnen kun je natuurlijk je vaste netwerk volgen. Die vind je door bovenin de zoekbalk een naam of gebruikersnaam in te vullen. De resultaten worden verdeeld in vier tabjes, onder het meest rechtse tabje ('people') krijg je als het goed is degene te zien die je zoekt. Een andere manier is om een trefwoord in te vullen in de zoekbalk. Je krijgt dan onder het meest linkse tabje ('tweets') te zien wie dit trefwoord heeft gebruikt in zijn of haar tweets. Zeggen ze iets nuttigs? Dan kan het interessant zijn om deze gebruikers te volgen. Je kunt ook op de Twittergids zoeken naar interessante twitteraars.

    Instanties volgen
    Het is ook slim om bedrijven en instanties te volgen die voor jouw bedrijf of branche belangrijk zijn. Bijvoorbeeld je branche-organisatie, de Belastingdienst, iemand die veel over jouw vakgebied heeft geschreven, vakbladen, ondernemersfora etc..

    Concurrentie volgen?
    Niets is interessanter dan eens even kijken waar de concurrentie mee bezig is. Twitter is dan ook een prima tool om ze in de gaten te houden. Kijk ook eens naar de lijst met followers van je concurrenten. Misschien kun je daar je voordeel mee doen. Trouwens, als jij besluit om de concurrentie te 'followen', krijgen ze daar natuurlijk wel bericht van. De kans is dus groot dat ze jou ook gaan volgen.